menu

  • 2020.09.01.

Mi is az a műszaki?

A négy évnél idősebb személyautóknak, ahhoz hogy forgalomban közlekedhessenek, kétévente műszaki és környezetvédelmi
szempontból meg kell felelniük a Közlekedési Hatóság által meghatározott műszaki vizsgán. Hogy mit is jelent pontosan a „műszaki”,
a Zakar és Társa Kft-nél jártuk körbe.

Bármilyen forgalomban lévő, rendszámmal ellátott járműnek érvényes műszaki vizsgára van szüksége, amit a Közlekedési Hatóság által kiadott engedéllyel rendelkező vizsgaállomásokon lehetséges megszerezni. A vizsgaállomásokat egy online rendszer köti össze, melyeket folyamatosan ellenőriz a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az ország egyik ilyen vizsgapontja a Zakar és Társa Kft. is, ahol ifj. Zakar József ügyvezető igazgató segített ezt az eljárást górcső alá venni.
– Egy műszaki vizsgára várakozó autó esetében első lépés mindig a tulajdonjog tisztázása – mondja az ügyvezető. – Alapvetően feltételezzük, hogy a jármű okmányai rendben vannak. A vizsgáztatási eljárást a gépjármű tulajdonosa vagy az általa meghatalmazott személy kérheti, érvényes személyi okmányok és forgalmi engedély jelenléte mellett. Ha nem a tulajdonos az ügyintéző, akkor ahhoz a helyette eljáró személynek írásbeli meghatalmazást is szükséges adnia. Céges tulajdonban lévő járművek esetében aláírási címpéldányt és cégkivonatot is hozni kell az eljáró személynek. Ha az autó tulajdonjoga valamilyen pénzintézet vagy bérbeadó cég kezében van, akkor annak írásos hozzájárulására is szükség lesz.
Hogy elindulhasson a műszaki vizsgáztatás, belenézhessen a hatóság vizsgázott embere a forgalmi engedélybe és magába a járműbe, ahhoz előbb egy formanyomtatvány kitöltésére van szükség, amit a tulajdonosnak vagy a meghatalmazott eljárónak kell aláírnia. – A műszaki vizsgaállomáson az is követelmény, hogy a jármű tiszta és felkészített állapotba kerüljön oda – folytatja ifj. Zakar József – műszaki állapota megfelelő legyen, különös tekintettel az aktív biztonságtechnikai berendezésekre, a fékrendszerre, futóműre, karosszériára, világításra, kipufogóra, károsanyag-kibocsátásra, gumikra, felnikre, olvasható kilóméteróra-állásra és OBD csatlakozóra. Fontos, hogy ne világítson semmilyen hibajelző lámpa a műszerfalon.
A MŰSZAKI VIZSGA MENETE
A műszaki vizsgáztatáshoz szükséges előre bejelenteni a járművet. – Mi tíz nappal az esedékes időpont előtt javasoljuk ezt megtenni – mondja a szakember. – A jogszabály azonban rendelkezik arról, hogy lejárat előtt 30 napon belül bármikor túl lehet a jármű a vizsgán, a hátra lévő napok nem vesznek el, ugyanúgy a lejárat napjától fog indulni az újabb két év érvényessége. Így valóban nem érdemes az utolsó pillanatig várni. Jelen pillanatban azt is érdemes számításba venni, hogy a tavasszal kialakult járványhelyzet és kijárási korlátozások miatt elmaradt vizsgáztatásokat most kell a járműtulajdonosoknak bepótolniuk, ami a vizsgaállomások leterheltségén is látszik. A 2020. március 15. és 2020. június 15. között lejárt forgalmi engedélyek érvényesítéséhez ugyan ez év december 31-ig kaptak haladékot az autósok, de érdemes azt mégis minél hamarabb bepótolni, mert a nem megfelelő műszaki állapot balesetet idézhet elő.
– Amikor a jármű megérkezik hozzánk az előzetes szemrevételezés, okmányok átvétele, munkalap írása és a hatósági kérelem kitöltése után következhet is a műszaki vizsga, ahol a gépkocsit átvizsgáljuk és a műszerrel mérendő adatokat rögzítjük. Ezt követően kerül sor az elkészült dokumentációk kiadására. Ez a procedúra mindössze másfél órát vesz igénybe, amit a kényelmes ügyfélváróban meg is várhatnak az ügyfeleink, de a hozom-viszem szolgáltatásunkkal akár a munkájukat is végezhetik ez idő alatt – foglalja össze a vizsga menetét ifj. Zakar József.
Jelen pillanatban a Zakar és Társa Kft-nél a kétkerékmeghajtású személygépjármű hatósági műszaki vizsgájának ára 16.290 Ft. Ez a költség fizetendő bizonyos járműparaméterek teljesülése mellett. A műszaki vizsgára felkészítés ára nagyon sok tényezőtől függ, ami általában már egyes javítási folyamatokat és ahhoz szükséges alkatrészek árát is tartalmazza.
– A gépjármű-tulajdonosok nagy része rábízza a műszaki vizsgáztatás intézését az autószerelőjére. Sokan nem is tudják, hogy hol és miként vizsgázik az autó, csak a pecsét jelzi a forgalmi engedély hátulján, hogy az megtörtént. – Gyakran kérdezik tőlünk, mint a Közlekedési Hatóság zárt technológiás műszaki vizsgáztató állomásaként mit tapasztalunk, mekkora százalékban felelnek ma meg a műszaki vizsga követelményeinek az autók? Szerencsére nagyon kicsi az az arány, ami nem megy át rajta. Köszönhető ez annak is, hogy legtöbbször valóban szakemberek által átvizsgált és felkészített autók érkeznek hozzánk, illetve a ránk bízott autókat is az átvizsgálással kezdjük. Elég jól tudja mindenki szakmán belül a dolgát, tisztában vagyunk vele, hogy mire kell odafigyelni, milyen javításokat kell elvégezni. A leggyakoribb buktató ott van, ami szabad szemmel egy hozzáértő számára sem egyértelműen látható, és műszer hiányában nem kiolvasható a károsanyag-kibocsátás – meséli tapasztalatait ifj. Zakar József. – Már átvizsgálás előtt sokszor elbocsátjuk a műbizonylat nélküli sötétített, fóliázott és jellemzően a világító berendezésben eszközölt illegális átalakításokkal rendelkező járműveket. Nagyon fontos a látni és látszani elvnek a megtartása, hogy ez forgalomban balesetet ne idézhessen elő.
Fontos felhívni a figyelmet arra is, hogy ugyan két évre kapja meg az újabb forgalmi engedélyt a négy évnél idősebb gépjármű, de ha azon időközben átalakítást végeznek, az újabb műszaki vizsga szükségességével járhat. – Mi legyakrabban vonóhorog felszerelése miatt találkozunk időközi vizsgakötelezettséggel. Sűrűn előfordul még az autó színének a megváltoztatása is, ami ugyan nem von maga után újabb műszaki vizsgát, de a változást köteles a tulajdonos a hatósághoz bejelenteni.

A MŰSZAKI NEM A KÖTELEZŐ SZERVIZ
– Gyakran tapasztaljuk, hogy azok a gépjárművek, amik már korosabbak annál, hogy a gyári garanciának megfelelve elvigyék tulajdonosaik az adott márkakereskedéshez olajcserére, elhanyagolt állapotban vannak. Sajnos sokan összevonják a műszaki vizsgát a kötelező szervizzel. Szakmai tapasztalatom alapján ez egy elhibázott stratégia, hiszen magának a motornak, aminek éves szinten lenne olajcsere és karbantartás előírva, nem tudjuk elmagyarázni, hogy az elhasznált olajjal bírjon ki még egy évet. Ez már nem rendeltetésszerű karbantartás, és tapasztalatunk szerint rengeteg hibát idéz elő az addig jól működő autóknál. A kopó forgó alkatrészeket, főleg sok megtett kilóméter esetén, nem elegendő kétévente átnézni – hívja fel a figyelmet a Zakar és Társa Kft. képviselője. – Sokan nem gondolnak bele, hogy egy rendszeresen karbantartott gépjárművel, melyen elvégzik az olajozási, zsírozási folyamatokat olyan alkatrészek esetében, amelyek karbantartás nélkül ugyanezen idő alatt már cserére szorulnának, nemcsak a pénztárcájukat, hanem a környezetüket is védik, hiszen így nem kell feleslegesen környezetterhelő, új alkatrészeket legyártani.
Összefoglalva a műszaki vizsga nem csak azért szükséges, hogy a közúti ellenőrzés során a rendőr ne büntessen meg, sokkal fontosabb a járműben és a többi járműben utazó személyekért tartozó felelősség, valamint a légkörünk szennyezésére is oda kell figyelni. Fontosnak tartom, hogy a nem forgalmi rendszám kötelezett gépjárművel közlekedők (SMKP vagy bringások) is felelős magatartással tartsák be a látni és látszani elvét. Kívánok minden forgalomban résztvevőnek balesetmentes közlekedést!

Virág Henrietta

Kapcsolódó képek